×
Főoldal A szőnyegekről Minta


I. Eredet & szerkezet

Eredet

A kézi csomózású szőnyegek olyanok, akár a képeskönyvek, az ember olvasni tud bennük, ha rájön, hogyan kell megfelelően értelmezi a különböző mintákat és díszítéseket.

A vallások, különösen a kereszténység (örmény kultúrvidék) és az iszlám, döntő befolyással voltak kézi csomózású szőnyegek mintájára és motívumaira. Továbbá, már a kezdetektől meghatározó szerepet játszott a nagy számú/sokféle szokás, hagyomány, életmód, kultúra, és nem utolsó sorban minden szövő egyéni fantáziája, inspirációja, kreativitása. A jelképek leggyakrabban a természetből származnak mint pl. növények, állatok, hegyek, felhők, víz, égbolt, vagy metafizikai természetűek. Ezek fejezik ki az életet és a halált, a belépést a paradicsomba, jólétet, vagy pedig a rossz hatásoktól való védekezést stb.

Az idő múlásával minden régió, város, sőt még a törzsek is kifejlesztették saját szőnyeg szimbólumaikat. Minden egyéni mintának, motívumnak megvan a saját szimbolizmusa, jelentése, üzenete. A 'Gul' motívum - amit virágnak fordíthatunk - észak, kelet, dél, nyugat szimbóluma. Főleg négy rombuszra van osztva, és törzsről törzsre nagyban változik megjelenése. Egy szőnyegszakértő ezen minták alapján meg tudja állapítani, hogy honnan származik a szőnyeg.

Közép-Ázsia történelme során gyakran megtörtént, hogy a despotikus uralkodók kényük-kedvük szerint a művészeket erőszakkal áttelepítették szülőföldjükről egy teljesen más kultúr-környezetbe. Ezen ok miatt és számos önkéntes migráció következtében az eredeti minták különböző területekre, vidékekre jutottak el. Ezen túlmenően, pusztán kereskedelmi okokból a mintákat más törzsek egyszerűen lemásolták, vagy pedig újratervezték.

Elrendezés

Majdnem minden szőnyeg egy alapelgondolást követ, amitől csak ritkán térnek el. Gyakran tervezik szimmetrikusan a mintákat, egy medallionnal a közepén, vagy anélkül, de majdnem mindig egy körbe futó többé-kevésbé mintázott szegéllyel. Ez a koncepció a Szafavida kor idején szilárdult meg, ez a korszak 1501 és 1722 között részben egybeesik a reneszánsszal. Európában a gépi készítésű szőnyegekhez is ugyanezt az alapkoncepciót alkalmazták.



Ezt követően minden klasszikus kézi csomózású szőnyeget alapvetően hasonló terveztek. A szigorúan körülhatárolt belső rész a világ rendjét mutatja átvitt értelemben, és a körülfonódó határvonalak pedig a ennek végességére utalnak. A kivitelezés legtöbbször szigorúan szimmetrikus, méghozzá tengelyesen szimmetrikus vagy középpontosan szimmetrikus elv szerint. A hosszanti tengely mentén szimmetrikus koncepciók között találhatók imaszőnyegek, paradicsomkert és életfa mintájú szőnyegek, a középpontosan szimmetrikus elgondolásúak között pedig az antik és az új szőnyegek. Ezeket díszíthetik egy központi medallionnal, de előfordulnak annak teljes elhagyásával is. Más szőnyegeken pedig akár számos szimmetrikusan elhelyezkedő medalliont találunk.

Manapság a különböző mintákat négy kategóriába sorolják: nomád, hagyományos, ázsiai és modern minta. Legyen azonban keleti vagy modern mintájú, minden szőnyeg emeli az életminőséget, és páratlan hangulatot teremt.

II. A nomád (törzsi) motívumok

A törzsi mintákkal gyakran díszítik a falusi, nomád, Kelim, kaukázusi, afgán és a türkmén szőnyegeket. A szövők szüleiktől fiatal koruktól veszik át ezeket a mintákat, majd emlékezet alapján kivitelezik őket, amely művelet során hozzáadják a tipikus mintákhoz saját kreativitásukat, variációikat, végül pedig továbbadják tudásukat a következő nemzedéknek. Az ekképpen készített darabok esetében kétségtelenül a legtisztább, hamisítatlan eredetiségről beszélhetünk. Míg a geometrikus vonalak, a nyolcszög és a hatszög formák alkotják a motívumok alapösszetevőit, addig szintén gyakran fellelhető állati lények, növények, virágok, alakok és a mindennapi tárgyak az életet és az egyes csoportok kultúráját szimbolizálják, gyakran egészen egyszerű, primitív formában bemutatva.



III. Hagyományos díszítő motívumok

A valódi tradicionális szőnyegek legtöbb mintája a XVI-XVII századból ered, a kézi csomózású szőnyeg virágkorából. Néhány mintát átvettek a freskó és a miniatűr festészetből. Minden korábbinál szorosabb csomózású, bonyolultabb mintájú motívumokat fejlesztettek ki. Mint ahogy abban az időben, még ma is a tervezők lerajzolják az új terveket egy papírra, hogy a szövők csomóra pontosan tudják felvinni a szőnyegre. Ilyen szőnyegeket legtöbbször nagyobb szőnyeg üzemekben készítettek, továbbá bizonyos mesterműhelyekben. Hagyományos díszítő motívumok a leggyakrabban a török és a perzsaszőnyegeken fordulnak elő. Ezek: virágbimbók, rózsadíszek, arabeszkek, ágak, levelek, életfák, paradicsomkert, vázák, állatok és vadászjelenetek, mecset motívumok, stb.



IV. Ázsiai motívumok

Az ázsiai motívumok alapja a gondolatok misztikus világába emelkedés. A kínai szimbólumok Lehetnek nyíltak, mint például nálunk a szerencsét hozó négylevelű lóhere, vagy rejtett szimbólumok, melyeket csak a kínaiak értenek. Sok ilyen szimbólum és minta a taoizmusból és a buddhizmusból ered. A legtöbbet használt keleti motívumok: sárkány, főnix, daru, pillangó, víz, vázák, gyöngyök, ágak, bimbók, legyező, kard, lótuszvirág, hal, növények, stb.



V. Modern minták

A modern mintákat vagy kompozíciókat leggyakrabban nyugati szőnyegtervezők készítették. Az új tibeti és nepáli szőnyegeken gyakran találni olyan mintákat, mint a vonalak, körök, pontok, állati bőr motívumok, színes tájképek, stb. A kézi csomózású szőnyegeket csak ritkán tervezik modern mintákkal. Az egyedi tervezésű vagy dizájn szőnyegek vagy kézi csomózásúak vagy géppel készültek.



VI. A mintázat jelképei

KépMotívumok & mintákSzimbolika & jelentésSzőnyegtípusok
Sas, sólyom és vándorsólyomBátorság, győzelem és becsületKlasszikus, Törzsi
Arabeszk---Klasszikus
BotehTermékenység, csepp, tűz, lángKlasszikus, Törzsi
SárkányHatalom, erő, uralomKína, Törzsi
Eslimi mintaVirágKlasszikus
FarawashiA Perzsák Istenének, Ahuramazdának a megszemélyesítése, ragadozó madárral jelképezveKlasszikus, antik darab
HalBőség, gazdagságKína
Denevér---Kína
GránátalmaJómód, termékenységTörzsi, Kína
Gol vagy Gül (virág)Kelet-nyugat és észak-dél szimbólumaTürkmén, Afgán, Törzsi
KakasTetődísz az rosszakarat ellenKlasszikus, Törzsi
SvasztikaBoldogság, öröm, szerencse, a Buddha szíve, a 10 000-es számKína, Törzsi
HennavirágA próféta kedvenc virágaKlasszikus, Törzsi
HeratiHal a tóbanKlasszikus, Törzsi
Kutya (pásztorkutya)Őrzés és hűségTörzsi
ÍriszSzabadság és vallásKlasszikus, Törzsi
TeveEgészség és szerencseTörzsi
Kazah sasVédelemKaukázusi
Lámpás vázaMekka szent lámpásaKlasszikus
Lándzsa alakú levél---Klasszikus, Törzsi
ÉletfaIsteni erő, örök életKlasszikus, Törzsi
LótuszTisztaság, szerencse és termékenységKína
OroszlánBátorság, győzelem és becsületKlasszikus, Törzsi
Palmetta (pálma alakú díszítés)SzépségKlasszikus, Törzsi
PávaSzent madárKlasszikus, Törzsi
BazsarózsaMéltóság, jólét, gazdagság, szerelemKína
FőnixBéke és örömKína, Klasszikus, Törzsi
Főnix sárkánySzerencse és békeKína, Törzsi
Rosette---Klasszikus
Abbász sah virág---Klasszikus
S-SárkányErő, hatalom, uralomSileh Kelim, Törzsi
PillangóSzerencse, jó házasságKína
KardErőKlasszikus, Törzsi, Kína
Zhou jelHosszú élet, szerencse szimbólumKína, Törzsi
Csillagvirág---Törzsi, Kína
GalambBékeKlasszikus, Törzsi, Kína
TigrisHosszú életKlasszikus, Kína
VázaParadicsomkertre való utalásKlasszikus, Törzsi, Kína
Madár (Paradicsom)Szabadság, paradicsomKlasszikus, Törzsi, Kína
FelhőVágyKína
CiprusSzent fa, élet a halál utánKlasszikus, Törzsi


VII. Szegélyek

Általában a szegély csak néhány mintás csíkból áll a szőnyeg külső része körül. A belső részt fő élnek nevezik, ami gyakran szélesebb, mint a többi, melyeket oldalélnek hívnak. A belső részeken felfedezhető minták káprázatos sokféleségével szemben a külső részen meglepően kevesebb változat található. A kézi csomózású szőnyegek nagytöbbségénél a fő szélen (a külső szélen) egyetlen ismétlődő és váltakozó motívumot és színkombinációt használnak.

Íme néhány szegélytípus:



< Szálmagasság | Vissza a menühöz | Kor >